Puhujan aiheita
Niinan inspiroivat ja käytännön esimerkeillä höystetyt puheenvuorot kannustavat empaattiseen työtapaan. Hän keskittyy puheenvuoroissaan siihen, miksi empaattinen toiminta kannattaa ja miten sitä voi käytännössä kehittää yrityksissä. Hän kertoo mielenkiintoisia esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat nostaneet tulostaan empatian avulla. Luentoihin kuuluu suunnittelusessio, jossa varmistetaan kuulijoiden tarpeet ja toiveet, sekä jälkikonsultointi tarvittaessa. Luennot ja koulutukset ovat saatavilla englanniksi ja suomeksi.
Empatia on arvo, jonka voiman mm. Forbes, Google ja Microsoft ovat huomanneet. Businessolverin tutkimuksen mukaan kahdeksan kymmenestä työntekijästä toivoo, että heidän työnantajansa tarjoaisi empatiakoulutusta. On aika vastata näihin tarpeisiin.
- Asiakastyytyväisyys nousuun empatialla
- Empaattisen johtajuuden periaatteet
- Empatia suorituskykymittarina ja tuloksen parantajana
- Empatialla onnellisia työntekijöitä
- Empatialla vahvempi brändi
- Empatian arvo työelämässä
- Empatiataidot työelämässä
- Innovaatiot syntyvät vapaudessa ja kunnioituksessa
- Kuinka luoda empaattinen työkulttuuri
- Webinaarit ja verkkokoulutukset
Niina Majaniemi
Palvelupäällikkö (Microsoft) ja kirjailija Pyydä tarjous ›Niina Majaniemi on yritysasiakkaiden palvelupäällikkö Microsoftilla, kirjailija, puhuja, vapaaehtoistyöntekijä ja maratonjuoksun harrastaja. Niina Majaniemi on työskennellyt kansainvälisen teknologian ja liike-elämän parissa miltei kaksikymmentä vuotta. Koulutukseltaan hän on tradenomi ja kansainvälisen liiketoiminnan MBA. Niina Majaniemi on parhaiten elementissään, kun kehitetään liiketoimintaa ja työkulttuuria empaattisemmaksi, niin yksilö-, ryhmä-, kuin johtotasollakin.
Elämme aikaa, jossa liike-elämä on vaativaa ja toimintatavat ovat muuttuneet. Teknologian kehittyessä kaipuumme yhteyteen on entistäkin selkeämpää. Empaattiset yritykset ovat tuottavampia ja selviävät muutoksista paremmin kuin vähemmän empaattiset. Tietoa tarvitaan, jotta ymmärretään empatian arvo työelämässä ja miten tuo arvo saadaan näkyville. On kyse siitä miten tehdään kannattavaa liiketoimintaa niin että ihminen on etusijalla.
Niina Majaniemi on kehuttu kouluttaja ja aihe on kysytty. Syksyllä 2021 Niinalta ilmestyy Työelämän Maraton ja Empatia -kirja (Aviador).
”No nyt kuulostaa kirjalta jonka minäkin, joka ei pidä lukemisesta, haluaa lukea!!” -LinkedIn palaute
”Oli upeaa saada sinut puhumaan introspektio päiväämme. Kiitos kun toit meille tietoa näin tärkeästä aiheesta”. -Palaute esityksestä Microsoftin Latinalaisen Amerikan taloustiimille.
”Kiitos erittäin kiinnostavasta aiheesta ja esityksestä. Se oli silmiä avaava, liittyen empatian bisnesarvoon”. -Palaute luennosta Helsingin nuorkauppakamarille.
Esimerkkejä luento- ja koulutusaiheista:
Empatian arvo työelämässä
Miksi empaattinen työkulttuuri kannattaa? Onko empatialla ja taloudellisella tuloksella yhteyttä? Miten empatia vaikuttaa työ- ja asiakastyytyväisyyteen, brändin vahvuuteen, innovaatioiden määrään? Useat tutkimukset ja selvitykset osoittavat empaattisen toimintatavan ja taloudellisen menestyksen positiivisen korrelaation.
Empaattisen kulttuurin menestystarina / Empatiataidot työelämässä
Mitä empaattinen työkulttuuri tarkoittaa? Se on laaja kokonaisuus, jonka luominen on hidasta mutta kannattavaa. Mistä aloitamme ja miten empatiaa voi yrityksessä kehittää? Käytännön läheiset esimerkit antavat inspiraatiota empaattisen työkulttuurin toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Empatia liiketoiminnan kirittäjänä
Empatia nähdään usein vain toissijaisena arvona, vaikka tosiasiassa siihen sisältyy merkittävä liiketoimintapotentiaali. Tutkimusten mukaan empaattiset yritykset menestyvät paremmin kuin vähemmän empaattiset. Esimerkiksi työntekijöiden sitoutumattomuus aiheuttaa USA:ssa vuosittain noin 600 miljardin haitat yrityksille. Empatialla voidaan lisätä työntekijöiden tuottavuutta ja tyytyväisyyttä, ja tämä on vain yksi monista alueista.
Mitä yhteistä on maratonilla ja empaattisella työllä?
Urheilusta voi ottaa mallia liike-elämään. Maratonjuoksu vaatii säännöllistä ja pitkäkestoista harjoittelua. Samoilla periaatteilla toimii myös empaattisen työkulttuurin luominen. Kuitenkin maaliin päästyä tulokset ovat juuri yhtä suuret ja palkitsevat kuin harjoittelu oli vaativaa. Mitä oppeja urheilusta voi liike-elämään ammentaa? Mitkä ovat harjoittelun sudenkuopat ja miten niiltä vältytään? Miten kova työ minkä tahansa tavoitteen eteen palkitsee tekijänsä – niin taloudellisesti kuin henkisesti.
Johtajuuden sydän – Toimiston ovi kiinni klo 17 – myös johtajilla
Empaattisen työkulttuurin luomisessa jokaisella on vastuu, mutta esimerkin on lähdettävä yrityksen johdosta, hallituksesta, toimitusjohtajasta ja johtoryhmästä. Autoritäärisen johtajuuden aika on ohitse, ja ihmiset haluavat seurata johtajia jotka kuuntelevat, kunnioittavat, ja valmentajat ihmisiään – kuitenkaan luopumatta tavoitteista, tulosvastuullisuudesta, tai antamatta muiden ohjailla heitä. Empaattisella johtajuustavalla yhdistyvät vapaus ja vastuu, kumpaakaan väheksymättä, ja sillä saavutetaan erinomaisia tuloksia. Keskustelussa pureudutaan empaattisen johtajuuden hyötyihin ja keinoihin ja kuullaan koskettavia tosi-elämän esimerkkejä empaattisesta johtajuudesta ja siitä, mitä tapahtuu kun empatia on kadoksissa.
Miten selviytyä kriisistä voittajana? / Empaattisen viestinnän merkitys kriisin aikana.
Millä tavoin empatia auttaa navigoimaan kriisin läpi ja selviytymään voittajana? Mitkä ovat empaattisen kriisiviestinnän perusperiaatteet? Tutkimusten mukaan empaattisimmat yritykset selviävät kriiseistä voittajana. Empaattinen toiminta on entistäkin tärkeämpää kriisin aikana. Silloin empatian todellinen sydän tulee esille ja sen arvo on näkyvämpää myös lyhyellä aikavälillä. Mikäli empaattinen työkulttuuri puuttuu kriisin keskellä, ovat negatiiviset seuraukset kauaskantoiset. Jos kriisiviestintä ei ole empaattista, brändi saattaa kärsiä siitä vuosikymmenien ajan. Sekä yksityisen että julkisen sektorin yritysten on muistettava empatian tärkeys poikkeustilanteen aikana. Kriisistä selviytyäkseen yritysten tulisi sisällyttää empatia koko organisaation toimintatavaksi ja kulttuuriksi, johtotasolta kentälle saakka.
Annan itselleni luvan kävellä
Työhyvinvointi on laskenut korona aikana ja uupumus on ollut yleinen oire jo pitkään. Suomessa useampi kuin joka neljäs työikäisistä kokee työuupumuksen oireita jossain vaiheessa elämäänsä. Tällä hetkellä meillä ei ole vain viruksen aiheuttama pandemia vaan myös ahdistuksen pandemia. Työelämä vaatii ihmisiltä paljon. Työntekijät kaipaavat ymmärrystä niin paljon että tutkimusten mukaan 74 % työntekijöistä kertoo että he olisivat valmiita työskentelemään pidempiä päiviä jos heidän työnantajansa olisi empaattisempi. Tässä keynotessa Niina kertoo miten voimme edistää työhyvinvointia empatian avulla ja mikä on empatian vaikutus työtyytyväisyyteen.
Minä näen sinut
Empatia lisää saavutettavuutta. 15 % maapallon väestöstä on jonkinasteinen haitta. Me kaikki voimme kärsiä jostain haitasta jossain kohtaa elämäämme – usein ne ovat tilapäisiä. Useimmiten haitat eivät myöskään näy meille, sillä ne voivat olla näkymättömiä tai henkilö ei halua niistä puhua. Jos emme huomioi tätä, se on kuin sanoisimme joka kuudennelle henkilölle jonka tapaamme, että meitä ei kiinnosta heidän osallisuutensa.
Miten voimme edistää saavutettavuutta ja kaikkien huomioimista empatian avulla? Miten voimme varmistaa että kaikille on kyvyistään huolimatta samat mahdollisuudet toimia työyhteisössä ja antaa panostuksensa? Miten voimme nykyteknologian avulla edistää heidän osallistumistaan helppokäyttöisyyden edistämisellä?