Suomen paras blogiteksti – näin se tehdään!

Timanttisen blogitekstin muotoiluun riittävät terävä mieli, annos intoa, ripaus kyynisyyttä ja jonkinlainen kirjoitusohjelma. Kirjoitustaito on plussaa, muttei pakollista – nykyajan lukijat eivät ole turhan ronkeleita. Kas näin sujuu tyrmäävän blogitekstin teko:

1. Valitse raflaava otsikko

Kun vilkaiset omaani, tiedät mitä tarkoitan. Sinun ei tarvitse olla turhan tarkka otsikon totuudellisuudesta. Lukijat kyllä ymmärtävät, että liioittelit hieman saadaksesi heidät klikkaamaan linkkiä. Otsikko on blogitekstin tärkein osa. Muulla ei ole niin väliä, ja osaamattomuuttaan voi aina helposti paikata esimerkiksi muodostamalla erilaisia listoja.

Suosituimmat otsikointitavat, joihin kukaan ei taatusti kyllästy:

– 7 TAPAA/VINKKIÄ/KEINOA mihin tahansa, esimerkiksi some-markkinoinnin tehostamiseen, päällä seisomiseen tai sienien perkaamiseen. Tämän otsikointimallin vahvuus on asiantunteva ote, jonka saa aikaan spesifisyyden harha. Lukijasta tuntuu, että tekstisi pohjautuu vankkaan tietoon, vaikka heititkin numeron sattumanvaraisesti – halusit tietysti vain käyttää tekstissäsi eri numeroa kuin aikaisemmin.

– OLETKO KOSKAAN MIETTINYT -kysymys. Oli sen perässä sitten mitä vaan, miltei poikkeuksetta vastaus kysymykseen on kyllä. Ihminen yksinkertaisesti miettii mielessään mitä käsittämättömämpiä asioita. Tämä otsikkotyyli on siis hyvin riskitön.

– NÄIN HOIDAT ASIAN -otsikko, joka on tyyliltään hyvin ylevä. Kaikilla meistä on ongelmia, ja kaipaamme niihin kuumeisesti ratkaisuja. Ratkaisut tuottavat arvoa. Minun ei edes tarvitse selittää sinulle, miten tärkeää on myydä arvoa palveluiden (saati tuotteiden!) sijaan.

– MITEN -kysymys, joka jatkaa edellisen kanssa samoilla linjoilla. Mikä tahansa kysymys herättää suorastaan sietämättömän uteliaisuuden tunteen: ”Miten teen maailman parhaan kääntökakun?” tai ”Miten vahataan auto optimaalisesti?” Myös ”Tiesitkö” -alkuinen otsikko on huomionarvoinen veto.

Tärkeintä on tehdä otsikoista mahdollisimman mahtipontisia. Kokeile myös rohkeasti yhdistää eri otsikointitapoja: ”Oletko koskaan miettinyt, miten kasvatat ämpäriperunoita? Näin hoidat ämpäriperunasi kuin ammattilainen!” Huomioi, miten avainsanaa suorastaan viljellään otsikossa!

2. Mieti ensin pari asiaa

jotta voit asemoida tekstisi linjaan muiden tekstiesi, yrityksesi markkina-aseman, vallitsevan yhteiskunnallisen tilanteen sekä henkilökohtaisten kasvutavoitteidesi kanssa. Ota huomioon ainakin nämä tekijät:

uskollisten asiakkaiden näkökulma, tavallisten asiakkaiden näkökulma, potentiaalisten asiakkaiden näkökulma, tylsien asiakkaiden näkökulma, liidit, klikit, realistiset myyntitavoitteet, epärealistiset (johdolle esiteltävät) myyntitavoitteet, bränditavoitteet, realistinen brändi, ROI, kilpailijat, informaatioarvo, näyttävyys, sustainability, arvot, visio, missio, Why Do We Exist, employer branding, urakehityksesi suunta, uutisotsikot, ilmiöt sekä nostokurki-indeksi. Ja SEO.

3. Kirjoita jotain

joka vaikuttaa joko pätevältä, nasevalta tai erittäin empaattiselta. Sävysi on valitsemasi taktiikan mukaan joko ”Olen Suomen paras.”, ”Osuimme markkinarakoon, johon hömelöt kilpailijamme eivät.” tai ”Olen kokenut saman kuin sinä.”

Naseva viestintämalli on hyvin suosittu, mutta suoraan sanottuna kukaan ei pidä nasevista tyypeistä. Se jatkaa silti voittokulkuaan, sillä kun nasevat tyypit huomasivat, ettei heistä pidetä, he ryhtyivät puolustuskannalle, mikä ilmeni luonnollisesti entistäkin voimakkaampana nasevuutena. Empatia herättää tyypillisesti lukuisia epäilyksiä, joten eniten vapaata palstatilaa löytyy pätevyystaktiikalle. Tämä johtuu siitä, että suomalaiset eivät tyypillisesti kehu itseään, jotteivat he vaikuttaisi reteiltä, sillä se koettaisiin noloksi. Nykyään vain muutama yritys vetää ”Olemme parhaita.” -rataa, mikä herättää kilpailijoissa noloutta. Tämä on sinänsä nurinkurista – hehän ovat vältelleet itsensä kehumista nimenomaan välttääkseen tuon nolouden tunteen!

KEY TAKEAWAY Tee hyvä otsikko, mieti mitä tavoittelet ja kenelle kirjoitat, sekä kirjoita aina suunnilleen samaan sävyyn. Lopulta voit luottaa siihen, että tekstisi on ihmisten puheissa vain noin pari päivää. Toisaalta tekstisi löytyy kyllä arkistosta vielä vuosienkin päästä. Voit joka tapauksessa ajatella jo voittaneesi.

Kirjoittaja Mitra Vasara on innostava ja eläväinen hyvinvoinnin asiantuntija, jonka repertuaariin kuuluu niin lämpimiä itsensä johtamisen puheenvuoroja kuin pöyristyttävän hauskoja stand up -esityksiä.